husni mubarak

Fimadani.com. Husni Mubarak, kepala pemerintah yang digulingkan oleh rakyat Mesir pada tahun 2011, tidak lama lagi akan dibebaskan. Demikian dinyatakan oleh pengacaranya seperti dikutip Global Post.

Pengacara bekas Presiden itu berkata pada hari Senin bahwa ia memperkirakan Mubarak akan dikeluarkan dari penjara dalam masa 48 jam, selepas pihak penuntut umum menolak salah satu dari kasus-kasus korupsi yang terakhir terhadapnya.

Satu-satunya tuduhan yang masih belum diselesaikan adalah tuduhan korupsi dimana pengacara Farid Ad Dib sedang menyelesaikannya dalam masa terdekat.

“Apa yang tertinggal hanyalah prosedur administrasi yang mudah, yang tidak akan mengambil masa lebih daripada 48 jam,” kata Ad Dib kepada Reuters.

“Beliau perlu dibebaskan menjelang akhir minggu ini.”

Namun begitu, Mubarak masih terjerat dalam pembicaraan atas tuduhan bersalah atas kematian pengunjuk rasa yang menuntut peletakan jabatannya itu. Ia divonis bersalah dan dihukum penjara seumur hidup pada bulan Juni 2012, tetapi beliau berhasil meminta agar keputusan tersebut dibatalkan dan pengadilan baru dimulai dari awal.

Pengadilan ini bermula pada bulan Mei dan telah berkali-kali ditangguhkan, dan Mubarak diperintahkan untuk tetap dalam penjagaan sementara. Hal ini tidak jelas jika dikaitkan pengumuman pengacaranya dengan kasus tersebut.

Pengganti Mubarak, Dr. Muhammad Mursi, juga dalam tahanan selepas militer mengkudetanya pada 3 Juli.

Beribu-ribu penyokong Mursi telah meninggal dunia sejak itu, termasuk lebih daripada 800 orang yang terbunuh dalam tindakan keras atas kemah-kemah bantahan mereka di Kairo pada 14 Agustus.